A gdyby tak praca była przyjemnością… Ekonomia szczęścia – jak pracować z uśmiechem i radością_

Jakie informacje otrzymasz po przeczytaniu tego artykułu?

 

  • Czy jest możliwe poczucie szczęścia w pracy_
  • Jak ma się poczucie szczęścia danego pracownika do jego efektywności_
  • Jak zbudować swoje poczucie szczęścia – jak rozpoznać, że jest się szczęśliwym_

 

Badania Instytutu Gallupa (2016) wykazują, że 87 procent pracowników na całym świecie nie angażuje się w swoje obowiązki zawodowe, a co czwarta osoba jest skrajnie bezproduktywna. Według firmy Sedlak&Sedlak (2016) w Polce mamy 15 procent pracowników aktywnie niezaangażowanych w realizowane zadania oraz zadowolonego ze swojej pracy co czwartego pracownika. Natomiast szczęśliwy pracownik jest efektywny (12 procent wyższa efektywność), lojalny (dwa razy dłużej pracujący w jednej firmie, dając 40 procent mniej zwolnień lekarskich), a do tego mamy osiągnięte cele firmy o minimum 9 procent oraz pełne zatrzymanie talentów w firmie w 100 procent.

 

Jak być szczęśliwym pracownikiem? Przede wszystkim mając samoświadomość swojej pasji, misji, powołania i profesji, czyli tego, co kochasz, czego potrzebuje świat, w czym jesteś dobry oraz tego, za co cię wynagrodzą (za co są gotowi zapłacić). Tak mówi ikigai, czyli japońska teoria szczęśliwego życia, która znacząco przekłada się na praktykę i statystyki – Okinawa w Japonii jest jedną z niebieskich stref, gdzie najdłużej żyją najbardziej szczęśliwi ludzie. Każdy z nas ma swoje ikigai, które stanowi o naszym poczuciu szczęścia i buduje nasze wartościowe życie, stanowiące o jego mocy i pięknie (za diagramem ikigai Marca Winna). Mając taką samoświadomość uzyskać możesz spełnienie, zadowolenie, komfort i satysfakcję. Jedna osoba pracująca w poczuciu szczęścia –

co bada od wielu lat fundacja Happynes at Work – to tak, jakby w firmie pracowało ponad dwóch pracowników (2,25 osoby). Happynes at Work pokusił się również o kalkulację szczęśliwie pracujących osób i tak przy 1-osobowej firma ze szczęśliwym pracownikiem możemy uzyskać 10 169 PLN oszczędności, przy 10-osobowej firma – 101 647 PLN oszczędności, przy 50 osobach pracujących w danej firmie – 508 236 PLN oszczędności, a przy 250 osobowej firmie – 2 541 188 PLN oszczędności rocznie. Jak zatem widać, warto być szczęśliwym pracownikiem.

 

A jak rozpoznać czy jest się szczęśliwym pracownikiem? Pierwszym widocznym atrybutem poczucia szczęścia jest uśmiech i wydawałoby się, że on odpowie nam na to pytanie. Uśmiech stanowi dla nas gwarancję radości i dalej – poczucia szczęścia. Warto wiedzieć, że według Guliaume Dauchenne, francuskiego lekarza żyjącego XIX wieku typologia dzieli uśmiech według tworzenia się zmarszczek wokół oczu. I tak mamy uśmiech Dauchenne, czyli szczery, autentyczny, charakteryzujący się podnoszeniem kącików ust, policzków i tworzący zmarszczki wokół oczu (tak zwane „kurze łapki”) oraz uśmiech PanAm, od nazwy ówcześnie popularnych linii lotniczych i pracujących tam stewardess, podnoszący kąciki ust i policzki, ale nie aktywizujący okolic oczu. Zatem uśmiech nie stanowi gwarancji poczucia szczęścia, może być również wystudiowany.

 

Taki brak autentyczności w relacjach stanowić może w finale o dysfunkcji zespołu pracowników. W podstawie tego modelu dysfunkcji zespołu (według Patryka Lencioni’ego) jest brak zaufania, dalej obawa przed konfliktem, co daje w konsekwencji brak zaangażowania, jakże kluczowy w efektywności pracownika, by doprowadzić do unikania odpowiedzialności i w finale – do braku dbałości o wyniki, czyli skuteczne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Dotyczy to dużych firm, a także jednoosobowych własnych biznesów, nad którymi często się zastanawiamy. Warto zatem mieć samoświadomość siebie, swoich mocnych stron oraz pasji, misji, powołania i profesji.

 

Narzędzie które ostatnio odkryłam, poza na przykład ikigai, archetypami, matrycą wartości Graves’a jest MaxieDISC, które po kilkunastominutowej ankiecie daje pełen ogląd na siebie. Nasze naturalne zachowania, w trakcie, kiedy czujemy się maksymalnie szczęśliwi, gdy robimy coś, co uwielbiamy, do tego nikt nie patrzy, nie obserwuje nas, co nie powoduje przyjmowania przez nas żadnych strategii zachowań (wykres naturalny) zestawiamy z wyuczonymi zachowaniami, to jest takimi, które są wystudiowane, obrane świadomie, by uzyskiwać korzyści poprzez ich wykonywanie (wykres adaptowany). Jeśli po nałożeniu wykres naturalny i adaptowany są zbliżone, to znaczy, że aktualnie żyjemy w zgodnie z sobą, robimy, to, do czego jesteśmy stworzeni i co przynosi nam szczęście. Jeśli te wykresy są rozbieżne, to znaczy, że mnóstwo energii pożytkujemy na adaptowanie się do warunków, w których się znajdujemy i które nam nie odpowiadają – w tej sytuacji kwestią czasu jest stanie nieszczęśliwym. A przecież chcemy być szczęśliwi. I możemy. To od nas, od Ciebie zależy, czy to zrealizujesz…

O autorze

Alicja Liczba
Alicja LiczbaStrateg marki i komunikacji, doradca biznesowy, dyplomowany trener biznesu, certyfikowany coach ICF, coach prowokatywny oraz MaxieDISC Certified Consultant, DISC Consultant

Strateg marki i komunikacji, doradca biznesowy, dyplomowany trener biznesu, certyfikowany coach ICF, coach prowokatywny oraz MaxieDISC Certified Consultant, DISC Consultant. Uśmiechnięty człowiek zwany przez bliskich kolekcjonerem emocji. Kulturoznawca implementujący sensorykę do biznesu i dbający o poczucie szczęśliwości w codzienności, także tej biznesowej. Praktyk od blisko 20 lat działający w marketingu, sprzedaży, PR, employer branding, internal relations. Specjalizuje się w strategii marki wraz z całościowym procesem komunikacji od poziomu pracowników do obszaru klientów i partnerów. Współpracuje z zespołami projektowymi przy procesach komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz obsługi klienta; wspiera talenty, budowanie marki osobistej pracownika, menadżera, lidera, przywódcy. Dwukrotnie nagrodzona Effie za wymierny efekt sprzedażowy koordynowanych kampanii. Pracowała m.in. dla T-Mobile, Nivea, Zelmer, BRE Bank, Comarch, EMAX, Komputronik, Med Polonia, Fabryka Formy.