Jak wygląda rynek pracy w zawodzie

Rynek jest bardzo chłonny, jako że coraz więcej osób, szczególnie przedsiębiorców, zaczęło zdawać sobie sprawę z tego, jak istotną rolę mogą odegrać teksty zamieszczone na ich stronach internetowych. Z drugiej jednak strony konkurencja jest duża i należy pamiętać, że ciężko może być się przebić, szczególnie na początku. Jednak kiedy już zaistniejemy na tym rynku i klienci będą z nas zadowoleni to z pewnością będziemy dostawać kolejne zlecenia.  Problemem może być również fakt, że wiele początkujących osób znacząco zaniża ceny swojej pracy, aby tylko zdobyć jakieś zlecenie, co wpływa na to, że ciężej zarobić godziwe pieniądze. Na szczęście są klienci dla których to jakość, a nie cena jest najważniejsza.

Dzień z życia w pracy?

Tutaj nie można jednoznacznie określić jak wygląda dzień w pracy. Trzeba pamiętać, że copywriter to freelancer, więc wszystko zależy od tego jakie mamy aktualnie zlecenia i ile ich jest. Bywa tak, że trzeba spędzić przed monitorem nawet 14 godzin, a czasami zaledwie dwie czy trzy. W żadnym wypadku nie nazwałabym tej pracy rutynową. Nigdy nie wiemy jakie zlecenia dostaniemy kolejnego dnia. Zagłębianie się w tematy, których dotyczą teksty nie tylko poszerza naszą wiedzę, ale również niejednokrotnie daje początek nowemu hobby. 😊 Oczywiście czasem piszemy, co pozornie wydaje nam się nudne (chodzi o teksty ze słowami kluczowymi, teksty precle itp.), ale to tylko pozory. Przymus używania słów kluczy uczy nas kreatywności i z pewnością poszerza zakres znajomości słownictwa.

Największe zalety

Elastyczne godziny pracy, samodzielność, możliwości rozwoju, ciekawa praca, pełna wyzwań, brak ingerencji w życie osobiste, praca w domu.

Cechy charakteru idealnego kandydata

Komunikatywność, konsekwencja, operatywność, przedsiębiorczość, spostrzegawczość, uczciwość, kreatywność, przewidywanie ryzyka, stanowczość, cierpliwość, logiczne wnioskowanie, otwartość, punktualność, staranność, uważne słuchanie, pewność siebie, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, wnikliwa obserwacja, dążenie do celu, radzenie sobie ze stresem, szybkie działanie, długa koncentracja, myślenie przyczynowo-skutkowe, porządek i czystość, wyobraźnia, obowiązkowość, śmiałość, wytrwałość, dokładne wykonywanie poleceń, odpowiedzialność, pracowitość, dokładność i precyzja, odwaga, skuteczne przekonywanie, zdyscyplinowanie

Największe wady

Nadgodziny, dużo stresu, praca w weekendy, długa droga do osiągnięcia dobrej pozycji zawodowej, nieuprzejmi klienci, wysoka konkurencja, umowy zlecenie/o dzieło,

Jakie kompetencje, kierunki studiów lub kursy powinien ukończyć kandydat do pracy w tym zawodzie? Jakie doświadczenie powinien zdobyć w czasie studiów?

Najlepiej, żeby ukończył jakąś filologię. Pozytywnie widziana jest polska, ale nie tylko. Każda filologia obca również rozwija zdolności językowe, a dodatkowo daje możliwość tworzenia tekstów w językach obcych (są zdecydowanie bardziej opłacalne). Dobrym pomysłem jest też dziennikarstwo lub redakcja językowa tekstu. Dobrze już w czasie studiów zacząć pisać jakieś teksty, np. swojego bloga, który później będzie naszą wizytówką.

Jakiej wysokości zarobki można osiągnąć?

Kolejne pytanie, na które nie możemy odpowiedzieć tak po prostu. Tutaj wszystko jest uzależnione od ilości i rodzaju zleceń, które otrzymujemy, ale również od naszego doświadczenia i pozycji na rynku.  Na samym początku na pewno nie będą to duże kwoty, więc raczej będzie to traktowane jako zajęcie dodatkowe. Jednak z czasem naprawdę można się z tego utrzymywać, szczególnie jeśli jesteśmy kreatywni i elastyczni i potrafimy dobrze zarządzać swoim czasem.

Pani droga do dzisiaj = przepis na sukces, porady dla osób, które jeszcze studiują

Podstawą jest nie poddawać się. Ja od zawsze kochałam książki, które czytałam w ogromnej ilości. Już to pozwoliło mi rozwijać swój język i nie mieć problemów z ortografią (co jest w tej pracy kluczowe). Dodatkowo już na studiach zaczepiałam się w różnego rodzaju wydawnictwach czy redakcjach, najpierw, żeby podpatrzeć jak wygląda tam praca, a później pod okiem pracowników sama próbowałam redagować teksty. Prowadziłam też bloga i czytałam blogi innych copywriterów. Warto znaleźć swoją inspirację i osobę, która będzie podpowiadać, w którą stronę najlepiej iść.

Jakie studia/kursy Pani skończyła? Jakie inne zawody można wykonywać po tych kursach?

Ja osobiście jestem po filologii polskiej oraz po dziennikarstwie. Nie robiłam żadnych specjalnych kursów, ale miałam też dużo szczęścia. Myślę też, że jakieś kursy dotyczące reklamy mogą być tutaj bardzo przydatne.