W tym wpisie przedstawiamy Wam zapowiedziane wcześniej ćwiczenia.   Zachęcamy do wypróbowania ich samodzielnie lub w parach. Podzielcie się z nami Waszymi odczuciami na temat tematu empatii!

  • Ćwiczenie w parze: rozumiem, że czujesz…

W parze opowiedzcie sobie historię, własną, personalną. Gdy jedna osoba będzie opowiadała, druga niech postara się być empatycznym słuchaczem.

Osoba opowiadająca: Wybierz historię, która jest dla Ciebie ważna. Może to być historia z wczoraj albo sprzed kilku lat. Nie opisuj suchych faktów ale także to, jak to na Ciebie wpłynęło. Otwórz się na drugą osobę.

Osoba słuchająca: Słuchaj uważnie historii i przerwij wypowiedź drugiej osobie w momencie, gdy zrozumiesz, co czuje i powiedz: Rozumiem, że czułaś/czułeś…(dana emocja), ponieważ…(dokładny opis tego, co mogło spowodować odczuwanie danej emocji), np. rozumiem, że czułaś złość, ponieważ nie zdążyłaś na autobus.  Spróbuj w trakcie całej historii, co najmniej trzy razy przerwać posługując się powyższym zdaniem.

Po ćwiczeniu porozmawiajcie o tym, jak się czuliście w trakcie tej rozmowy, czy było to dla Was łatwe czy trudne.

W trakcie naszych ćwiczeń uczestnicy mówili, że nawet gdy druga osoba, nie odgadła ich uczuć, to fakt, że próbowali ich zrozumieć już było dla nich wyjątkowy. 

  • Przy wybuchu złości ze strony drugiej osoby, zaatakuj ją…empatią! 🙂

W języku bez przemocy, o którym możesz więcej znaleźć tutaj znajdziesz wiele odniesień do empatii. To proste z pozoru ćwiczenie, które ciężko zastosować w praktyce, jednak gdy chcesz zostać mistrzem empatii, śmiało!

Gdy ktoś zaatakuje Ciebie agresywnym komunikatem, np. Jak mogłeś tak się spóźnić! Jesteś niepoważny! Przez Ciebie będą opóźnienia!!

Weź głęboki oddech i odpowiedz empatycznym zdaniem: Rozumiem, że jesteś zły, ponieważ przyszedłem za późno i możliwe, że przez to będziesz mieć więcej pracy.

Brzmi niewinnie, ale potrafi zmylić z tropu każdego. Często napędzamy się w swojej złości właśnie ze względu na brak zrozumienia dookoła. Bądź osobą, która stara się zrozumieć, nawet tych którzy zeszli z drogi efektywnej komunikacji. Nie tylko pomoże to Tobie nie wchodzić w spiralę destrukcyjnych emocji, ale także pokaże drugiej osobie, że można wykazać się zrozumieniem dla każdego.

  • Ćwiczenie dla cierpliwych

Gdy nasz przyjaciel się spóźnia, gdy doktor odwołuje wizytę, gdy ktoś nie dotrzymał obietnicy, często, nawet bez pytania danej osoby o przyczynę “my już wiemy”, dlaczego znów ktoś tak postąpił. To ćwiczenie jest po to, aby trochę odejść od swoich utartych stereotypów, może tym razem coś innego się stało?

Gdy będzie w Twoim życiu taka sytuacja, odetchnij i postaraj się znaleźć co najmniej 6 możliwych przyczyn, danego zachowania u drugiej osoby. 6 rzeczy, które mogły zweryfikować czyjeś spóźnienie, odwołaną wizytę albo niespełnienie danej obietnicy.

W ćwiczeniu nie chodzi o znajdowanie wymówek dla danej osoby, chodzi o powstrzymanie szybkich osądów. Próbę zrozumienia zachowania drugiej osoby. Nie nastawiania się do niej od razu na “nie”. Na początku jest to czasochłonne i ciężkie, jednak z czasem łatwiej jest pozbyć się osądów i wszechwiedzącego ja.

Powodzenia!

Na podstawie:

  1. Emotional intelligence for dummies,Steven J. Stein, wydane przez: John Wiley & Sons Canada, Ltd., 2009
  2. A Course in Empathy: The New Revolution of the Heart, Daniel Keeran, wydane przez:  CreateSpace Independent Publishing Platform, 2014
  3. Emotional Intelligence in Action. Training and Coaching Activities for Leaders and Managers, Marcia Hughes, James Bradford Terrell, wydane przez: Pfeiffer An Imprint of Wiley, 2005

Autor: Natalia Caban